Image Source : http://elisarichards.blogspot.in/ |
உணவு என்பது நமது வாழ்வின் அடிப்படையான ஒன்று. வாழ்வதற்காக உண்ணவேண்டும், உண்பதற்காக வாழக்கூடாது என்பது ஆன்மீகம் கூறும் உண்மை. நாம் உண்ணும் உணவு, நமது குணத்தையே மாற்றுகின்றன என்றும் ஆன்மிகம் கூறுகிறது. ஒவ்வொரு உணவிற்கும் அதற்கே உரிய குணங்கள் உண்டு. அதற்கு ஏற்றார்போல அவை நமக்கு தமஸ், ரஜோ அல்லது சாத்வீக குணங்களை அளிக்கின்றன. அழுகிய அல்லது தனது Virtue வை இழந்த உணவுகள் தாமஸ குணத்தை கொடுக்கின்றன. உணவு சமைப்பவரின் எண்ணமும், நன்றாக இருந்தால் மட்டுமே சமைக்கப்படும் உணவு, தனது முழு பங்களிப்பையும், தனது நல்ல பலன்களையும் சாப்பிடுபவருக்கு தருகிறது என்பது ஆன்மிகம் கூறும் உண்மை.
அன்னையின் பாதையில்:
மனதையும், உடலையும் ஆரோக்கியமாக வைக்கும் உணவை உண்ணுங்கள்
நமது சிந்தனைக்கு:
ஸ்ரீ அரவிந்தரும் கீதையில், உணவு சம்பந்தமாகக் கூறப்பட்ட சில கருத்துகளை தமது நூல்களில் கூறுகிறார். அளவுக்கு அதிகமாக உண்பதும், அளவிற்கு அதிகமாக உபவாசம் அல்லது உண்ணாமல் இருப்பது யோக வாழ்க்கைக்கு உரியதுஅன்று எனவும் கீதை கூறுகிறது. ஸ்ரீ அரவிந்தரும் அதையே கூறி, ஒரு சமநிலையான, மனம் மற்றும் உணர்வை ஆரோக்கியமாக வைக்கும் உணவே ஆன்மீக வாழ்வில் சிறந்தது என்கிறார்.
The Gita's definitions seem to point in the same direction — tamasic food, it seems to say, is what is stale or rotten with the virtue gone out of it, rajasic food is that what is too acrid, pungent etc., heats the blood and spoils the health, sattwic food is what is pleasing, healthy etc.
-Sri Aurobindo
நாம் உண்ணும் உணவிற்கும் நமது ஆன்மீகத்தை உணர்ந்த வாழ்விற்கும் சம்பந்தம் உண்டா? கண்டிப்பாக உண்டு என்கிறார் அன்னை.
“Q: Is taking very little food helpful in controlling the
senses?
“A:No, it simply exasperates them—to take a moderate
amount is best. People who fast easily get exalted and
may lose their balance.
senses?
“A:No, it simply exasperates them—to take a moderate
amount is best. People who fast easily get exalted and
may lose their balance.
“Q: If one takes only vegetarian food, does it help in
controlling the senses?
“A: It avoids some of the difficulties which the
controlling the senses?
“A: It avoids some of the difficulties which the
-Questions and Answers, 1954
உணவின் அளவைக் குறைப்பது அல்லது சாத்வீக உணவுகளை சாப்பிடுவது மட்டுமே ஐம்புலன்களை கட்டுபடுத்த உதவாது என்கிறார் அன்னை. சரியான அளவு சாப்பிடுவது, நமது உடல்பலத்தை சமநிலையில் வைக்க உதவும் என்கிறார்.
பனாரசி தாஸ் என்ற சந்நியாசியை, அக்பர் சந்தித்த பொது நடைபெற்ற நிகழ்வினை ஒரு கதையாக கூறுகிறார் அன்னை. அதனை இங்கு காண்போம்.
கதை தொடர்கிறது....கதை படிக்கும் அனுபவத்தை வாசகர்களிடமே விடுகிறோம்...
In the reign of the famous Akbar, there lived at Agra a Jain
saint named Banarasi Das. The Emperor summoned the saint to
his palace and told him:
saint named Banarasi Das. The Emperor summoned the saint to
his palace and told him:
“Ask of me what you will, and because of your holy life,
your wish shall be satisfied.”
“Parabrahman has given me more than I could wish for,”
replied the saint.
“But ask all the same,” Akbar insisted.
“Then, Sire, I would ask that you do not call me again to
your palace, for I want to devote my time to the divine work.”
“Let it be so,” said Akbar. “But I in my turn have a favour
to ask you.”
“Speak, Sire.”
“Give me some good counsel that I may bear in mind and
act upon.”
Banarasi Das thought for a moment and said:
“See that your food is pure and clean, and take good care,
especially at night, over your meat and drink.”
“I will not forget your advice,” said the Emperor.
In truth the advice was good, for healthy food and drink
make a healthy body, fit to be the temple of a pure mind and
life.
But it so happened that the very day on which the saint
visited the Emperor was a fast-day. And therefore Akbar would
only have his meal several hours after midnight. The palace
cooks had prepared the dishes in the evening and had placed
them in plates of gold and silver, until the time of fasting should
be over.
It was still dark when Akbar had them brought before him.
Despite his haste to take some nourishment, he suddenly remembered
the words of Banarasi Das: “Take care over your meat and drink.”
So he examined the plate before him carefully and found
that the food was covered with brown ants. In spite of all precautions,
these ants had crept in and spoiled the Emperor’s meal.
that the food was covered with brown ants. In spite of all precautions,
these ants had crept in and spoiled the Emperor’s meal.
Akbar had to send away the dishes, and this incident
strongly impressed on his mind the useful advice he had received.
For you will understand that Banarasi Das had not intended
to warn Akbar merely against brown ants, but against anything
in his diet that might not be good for the health of his body or
mind.
to warn Akbar merely against brown ants, but against anything
in his diet that might not be good for the health of his body or
mind.
Take good care over the dish.
Take good care over the glass.
Many diseases come from an unhealthy diet.
One who knowingly sells unwholesome products is in fact
making an attack on the lives of his fellow-citizens. And unwholesome
products are not only those that are adulterated or
spoilt but all those that may be in any way harmful to eat.
- Story by The Mother from Questions and Answers, 1954
இந்தக் கதையில் பனாரசி தாஸ், அக்பரை எறும்புகள் தந்த பிரச்சனைக்காக மட்டும் எச்சரிக்கவில்லை. மனத்திற்கோ அல்லது உடலிற்கோ பிரச்சனைகள் தரும் உணவை எடுத்துக் கொள்ள வேண்டாம் என்றே அறிவுறுத்துகிறார் என்று கூறி கதையை முடிக்கிறார் அன்னை.
..................I think the importance of sattwic food from the spiritual point of view has been exaggerated. Food is rather a question of hygiene and many of the sanctions and prohibitions laid down in ancient religions had more a hygienic that a spiritual motive.
................ What particular eatables are or are not sattwic is another question and more difficult to determine. Spiritually, I should say that the effect of food depends more on the occult atmosphere and influences that come with it than on anything in the food itself.
- ஸ்ரீ அரவிந்தர். Sri Aurobindo
No comments:
Post a Comment